تاریخ انتشار: پنجشنبه 1403/03/24 - 09:07
کد خبر: 507716

در روزنامه‌های امروز کشور چه گذشت؟؛

تخریب خیانت است/ از پیامدهای تلخ یک «میزبانی موقت» تا حمله موشکی حزب‌الله

 تخریب خیانت است/ از  پیامدهای تلخ یک «میزبانی موقت» تا حمله موشکی حزب‌الله

مطبوعات امروز کشور به موضوعات مختلفی پرداختند که مهم ترین آن‌ حواشی و اتفاقات اخیر حول چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری کشور بود که در پیشخوان مطبوعات عرضه کردند.

به گزارش سرویس فرهنگی اجتماعی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری برای ادامه خط انقلاب و مسیر خدمت و پیشرفت با همان سرعت و تراز شهید رئیسی تکلیف سنگینی برعهده‌ دارند و اکنون می‌بایست چگونگی تحقق این تکلیف را محور اندیشه خود قرار دهند. روزنامه‌های امروز صبح کشور تیتر اول خود را پیرامون این موضوع  و موضوعات مهم دیگر نوشتند که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.

روزنامه کیهان صفحه اول خود را با این تیتر اغاز کرد: نامزدها چگونه می‌خواهند پیشرفت‌های رئیسی را ادامه دهند؟

مقتدای ما شهید رئیسی را «سرمشق» دانستند. رهبر حکیم انقلاب همچنین رئیس‌جمهور شهید را مظهر شعارهای انقلاب خواندند. کلام رهبر انقلاب مانند همیشه سرشار از عظمت و حکمت است. ماهیت و ریشه دستاوردهای رئیس‌جمهور شهیدمان و روح رفتارهایش را باید از همین بیان حضرت آقا دریابیم. شهید رئیسی اگر کارآمد بود و کشور را متحول کرد، به این دلیل بود که مبانی انقلاب اسلامی را باور قلبی داشت و خط حرکت انقلاب به سمت ظهور و مأموریت زمینه‌سازی طلوع ولایت خورشید عظمی امام عصر(عجل الله تعالی فرجه الشریف) را در گام دوم انقلاب دنبال می‌کرد.

دستاوردهای رئیس‌جمهور شهید در چه شرایطی به دست آمد؟

ملت عزیز و سرافراز ما هم دلدادگی خود را به رئیس‌جمهور انقلابی با تشییع تاریخی او در مقابل نگاه جهانیان ثابت کرد. آیت‌الله شهید رئیسی که سه سال قبل با رغبت و خواست ملت رئیس‌جمهور شد، کارنامه‌ای آکنده از تحول و پیشرفت برجای نهاد اما دستاوردهای آن شهید در فرهنگ، اقتصاد، مدیریت، سیاست، اجتماع، سیاست خارجی و... در چه شرایطی به دست آمد؟ شهید رئیسی جایی آمد که به تعبیر تحلیلگران، یک میدان مین کامل و ترکیبی بود.

در ادامه وطن امروز نوشت: تخریب خیانت است

با فرا‌رسیدن فصل انتخابات و آغاز تبلیغات انتخاباتی کاندیداهای ریاست‌جمهوری، فضای سیاسی کشور خود را آماده یک پوست‌اندازی ناگهانی می‌کند. هرچند فضای سیاسی کشور با پدیده انتخابات بیگانه نیست و تقریبا هر 2 سال یک‌بار آن را تجربه کرده است، کماکان فاصله میان وضع موجود انتخاباتی با وضع مطلوب آن ملموس است. اما انتخابات مطلوب چیست؟ پاسخ به این سوال پیش از همه نیازمند شکل‌گیری یک ادراک صحیح درباره انتخابات است.

در یک تعریف انتخابات لحظه‌ای مستثنی در جریان عام تحولات سیاسی است. به این معنا که همه چیز جریان دارد و در یک لحظه خاص فصل انتخابات فرا‌می‌رسد و با فرا‌رسیدن خود عده‌ای را به کرسی قدرت رسانده و به پایان می‌رسد. در این تعریف انتخابات بیش از همه به عنوان یک «ابزار» با کارکرد خاص معنا می‌یابد و اگر این ابزار یک گزینه خوب را انتخاب کند پس کارکرد صحیحی داشته است. عجیب نیست اگر عمده ادراک جاری در کشور را برآمده از این ماهیت ابزاری بدانیم.

ایران تیتر اصلی خود را اینگونه نوشت: حضور میدانی نامزدها پر رنگ‌تر شد

با گذشت چهار روز از آغاز فعالیت تبلیغاتی نامزدهای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و در حالی که کاندیداها به تشریح رویکردهای متفاوت‌شان در مواجهه با مسائل سیاسی، اقتصادی و فرهنگی می‌پردازند، پیگیری این مواضع از وجود یک خط مشترک در میان اغلب این دیدگاه‌ها حکایت دارد؛ خط مشترک و نقطه تلاقی که چیزی نیست جز اعلام تعهد به اجرای برنامه هفتم توسعه و مبنا قرار دادن آن در تعیین سیاست‌های اجرایی دولت. 

در حالی که محمدباقر قالیباف دلیل وارد شدن خود به رقابت 8 تیر را اجرای دقیق برنامه هفتم اعلام کرده و از آن به عنوان یک سند جامع حلال مشکلات دفاع می‌کند؛ مسعود پزشکیان نامزد مورد حمایت اصلاح‌طلبان هم بر اولویت داشتن سیاست‌های کلی تأکید می‌کند و می‌گوید: هر شخصی بیاید باید برنامه‌ها را در جهت برنامه هفتم اجرایی کند.

سعید جلیلی نیز از جایگاه نامزدی که در قالب جلسات کارشناسی و مشورتی دولت سایه خود را در تدوین برنامه هفتم مؤثر می‌داند، آن را فرصتی اساسی برای پیشرفت کشور تلقی می‌کند.
اهمیت این همگرایی در دیدگاه نامزدهایی که از سوی جریان‌های سیاسی متفاوت حمایت می‌شوند از آن جهت است که بدانیم مراحل نهایی تصویب برنامه هفتم توسعه و ابلاغ آن به مثابه قانون لازم‌الاجرا با نخستین سال فعالیت دولت چهاردهم همزمان است. به این جهت می‌توان امیدوار بود که با رأی مردم و انتخاب هر یک از نامزدهای شش‌گانه کشور همچنان در مسائل اساسی بر ریلی حرکت خواهد کرد که با ساعت‌ها کار کارشناسی در دولت سیزدهم تدوین شده و با تغییراتی بر آمده از نظرات نمایندگان مردم در مجلس به تصویب رسیده و خواهد رسید.

اعلام کد انتخاباتی نامزدها

ستاد انتخابات کشور با انتشار اطلاعیه‌ای شناسه انتخاباتی نامزدهای انتخابات چهاردهمین دوره ریاست ‌جمهوری اسلامی ایران و سن انتخاب‌کنندگان را اعلام کرد‌. بر اساس متن اطلاعیه شماره 3 این ستاد سن انتخاب‌کنندگان در انتخابات جاری 18 سال تمام می‌باشد، بنابراین کلیه متولدین روز 8 تیرماه سال 1385 و قبل از آن می‌توانند با همراه داشتن شناسنامه یا کارت ملی در روز جمعه مورخ 8/4/1403 در انتخابات شرکت کنند.

خراسان امروز را این طور شروع کرد: چالش‌های خارجی رئیس جمهور نهم

حوزه سیاست خارجی؛فنی و تخصصی

نباید فراموش کنیم که حوزه سیاست خارجی همچون  حوزه اقتصاد یک حوزه فنی و تخصصی است و اگر  نامزدها در این مورد دچار اشتباه بشوند جبران این اشتباه در ادامه مسیر کار سختی است. به ویژه آن که  شرایط خاصی را در انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم تجربه می‌کنیم و  فرصت برای تبلیغات اندک و به طریق اولی فرصت برای جبران اشتباهات احتمالی هم کم بوده و  رقبا از این اشتباهات استفاده کرده و باعث تضعیف موقعیت یک نامزد می‌شوند.

از زاویه کارزار انتخاباتی یکی دیگر ازمشکلات در این باره، آن است که در واقع نامزد‌ها در بیان نظرات خودشان در حوزه سیاست خارجی به زبان ساده و عامیانه دچار مشکل می‌شوند و به همین دلیل اگر بخواهند مواضع خودشان را در سیاست خارجی تبیین کنند باید فرصت بیشتری را به آن اختصاص بدهند به همین دلیل اغلب نامزد‌ها سعی می‌کنند در میان موضوعات متعدد سیاست خارجی بر یکی از آن‌ها که از نظر رای دهنده از همه مهم تر است تمرکز کرده تا بدین شکل  بتوانند به زبان ساده تر آن را برای رای دهندگان توضیح بدهند.

رسالت امروز خود را اینگونه آغاز کرد: پیامدهای تلخ یک «میزبانی موقت»

اصلاح آیین‌نامه اجرایی ماده ۳۶ قانون حمایت از کودکان و نوجوانان بی‌سرپرست و بد‌سرپرست (مصوب ۱۳۹۲) این آیین‌نامه را با تغییرات بزرگی مواجه کرده و براین‌اساس طبق ماده ۱۳ این اصلاحیه طرحی با عنوان «میزبان» اجرایی شده و سازمان بهزیستی می‌تواند در قالب آن، کودکان و نوجوانان بی‌سرپرست و بد‌سرپرست را تا تعیین تکلیف نهایی در مرجع قضایی، به‌طور موقت یا از طریق مؤسسات مراقبت خانواده محور به خانواده‌های شایسته و دارای اهلیت واگذار کند و رشد و بالندگی این کودکان در دامان خانواده صورت پذیرد.

بیش از یک سال است به لحاظ قانونی مجوز انتقال «موقت» فرزندان بی‌سرپرست و بد‌سرپرست به خانواده‌های متقاضی صادر شده و هدف این طرح خروج هرچند موقتی این کودکان از زندگی جمعی در مراکز شبه‌خانواده است.

جوان نوشت: سنگین‌ترین حمله موشکی حزب‌الله

حزب‌الله لبنان از صبح تا حوالی ظهر دیروز، با بیش از ۲۰۰ موشک که در ساعاتی به‌مدت حدود ۳۰ دقیقه به طور مداوم شلیک آن‌ها ادامه یافت، شمال سرزمین‌های اشغالی را هدف قرار داد. در این حمله که بعد از جنگ ۳۳ روزه سال ۲۰۰۶ بی‌سابقه بوده، برای اولین بار در جنگ هشت ماهه اخیر، عمق ۵۰ کیلومتری شمال سرزمین‌های اشغالی در اطراف دریاچه طبریا نیز با راکت سنگین هدف قرار گرفت.

جام جم این‌گونه نوشت: به نام تبیین به کام تخریب

مقوله انتخابات به‌عنوان یکی از مهم‌ترین ابزارهای مردم‌سالاری به شمار رفته و نقش بی‌بدیلی بر امر جمهوریت نظام دارد زیرا آرای مردمی و اراده جمعی، سهم بسزایی در برگزیده شدن فرد اصلح در مسئولیت‌های مختلف دارد؛ پایبندی به دموکراسی واقعی و راهبرد مردم‌سالارانه، یکی از اساسی‌ترین افتخارات جمهوری اسلامی ایران است که به طور متوسط هر دو سال یک بار برگزار می‌شود تا مردم عهده‌دار امر مهم انتخاب باشند.

رهبر معظم انقلاب در تبیین این مسأله فرموده‌اند: «این انقلاب اسلامی بود که مدیریت کشور را از یک حکومت استبدادی پادشاهی و فردی، تبدیل کرد به یک حکومت مردمی و جمهوریت و مردم‌سالاری. امروز حاکم بر سرنوشت ملت ایران خود مردم هستند.

مردم‌اند که انتخاب می‌کنند؛ ممکن است خوب انتخاب کنند، ممکن است بد انتخاب کنند، اما مردم انتخاب می‌کنند.»‌ برپایی انتخابات علاوه بر تاکید بر اراده عمومی و نمایش مردم‌‌سالاری دینی، راهکاری قابل‌اعتماد برای گردش نخبگان است که می‌تواند به تحولات کلیدی در امر حکمرانی انجامیده و زمینه انحصارطلبی و خودکامگی گروه‌های سیاسی را کنترل کرده، فرصت‌ها و ظرفیت‌ها را در اختیار منتخبان جدید قرار دهد؛ کمااین‌که به قول رهبری، ممکن است این انتخاب بعضا بد بوده و آسیب‌هایی را به دنبال داشته باشد اما صرف این‌که مردم خواستار حاکمیت کدام گزینه، جناح و مشی سیاسی هستند، امر مغتنمی است که در قانون اساسی نیز به آن اشاره شده است.

در ادامه همشهری نوشت: انتخابتان را تطبیق دهید

«به کدام کاندیدا رأی بدهم»؛ این سؤالی است که این روزها ذهن بسیاری از مردم را به‌خود مشغول کرده‌ و برخی از لابه‌لای تبلیغات و برنامه‌های تشریحی کاندیداها به‌دنبال پاسخ آن هستند، اما تطبیق ویژگی‌های کاندیداها با «الگوی شهیدرئیسی» صحیح‌ترین مسیر برای رسیدن به پاسخ این سؤال است.

کاندیداها و جریان‌های مختلف سیاسی درحالی 15روز مانده به برگزاری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، به‌دنبال اقناع جامعه برای رأی دادن به کاندیدای موردنظرشان هستند که عملکرد دولت سیزدهم با محوریت شهیدرئیسی، دربرگیرنده منظومه کاملی از شاخص‌های یک «رئیس‌جمهور صالح» است که با برخورداری از ویژگی‌های شخصی و مدیریتی تراز انقلاب اسلامی، بهترین سنجه به‌منظور انتخاب «کاندیدای اصلح» به‌حساب می‌آید.

در پایان فرهیختگان تیتر اصلی خود را این گونه نوشت: ریاکاری با میراث رئیسی ممنوع

در یک بازه زمانی بسیار کوتاه، کشور از نظر امنیتی، اجتماعی و سیاسی دستخوش تحولات پربسامدی شده که برای پایدار شدن در هر یک از آنها به خودی خود زمان زیادی لازم بود اما ناگزیر پس از عملیات موفق و افتخارآمیز وعده صادق، با رخداد بسیار تلخ و مصیبت‌بار از دست دادن و فقدان رئیس‌جمهور، انتخاباتی زودهنگام حاصل شد و حالا رقبای سیاسی برای راه یافتن به خیابان پاستور رقابت می‌کنند.

مجادلات و منازعات مابین جریان‌ها و گروه‌های سیاسی به‌خصوص در نقاطی که درجه حرارت سیاست در کشور بالا می‌گیرد گریزناپذیر و تا حدی هم قابل قبول است. روزهای انتخاباتی یکی از همان نقاطی است که تب سیاست رو به فزونی یافته و پشت‌بند آن منازعات سیاسی هم قوت می‌گیرد اما نباید از یک موضوع مهم غفلت کرد که فرآیند انتخابات یک فرآیند لحظه‌ای است و برای این فرآیند لحظه‌ای نباید از سرمایه‌هایی که برای کسب آنها تلاش‌های مضاعفی شده، خرج کرد.

گزارشی از امیر کریمی

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
دانشجویان خطاب به جلیلی: با انصراف شما کنار نمی‌آییم
در دولت من هر دانشگاه یک دولت سایه است/ موضوع برجام قدیمی شده است
دلیل بیرانوند برای فسخ با پرسپولیس چیست؟
سعید جلیلی در جمع دانشجویان شریف حاضر شد +عکس
رشد اقتصادی در دولت شهید رئیسی ۴ برابر دولت روحانی
اعتراف مَسکنی روحانی علیه دولت روحانی
مهم‌ترین محورهای بیانات رهبر انقلاب در دیدار مسؤولان دستگاه قضا +فیلم
امیر حیدری: بیش از ۱۷ هزار واحد مسکونی از سوی نیروی زمینی ارتش در حال ساخت است
۴۱۰۰ استاد دانشگاه آزاد خواستار عذرخواهی پرشکیان شدند
لیست خرید استقلال بالاخره مشخص شد
وزیر نفت: ۱۵۵ پروژه بلاتکلیف در دولت شهید‌ رئیسی تکمیل شد
تشکیل کمیسیون ویژه حمایت از تولید در مجلس تصویب شد
قالیباف: برای رفع تحریم هرکجا لازم باشد می‌روم و آن را رفع می‌کنم
سعید جلیلی در جمع دانشجویان شریف حاضر شد
جشن ۱۰ کیلومتری غدیر چگونه برگزار می شود +جزئیات
نماهنگ « بابا حیدر» گروه سرود نجم الثاقب منتشر شد
رونمایی از اثر جدید روح‌الامین در قم +عکس
چراغ سبز رامین رضائیان به استقلال
اسماعیل نژاد فینالیست شد
شناسایی و احضار ۴ نفر به دلیل دستکاری در نظرسنجی‌های انتخاباتی
ثبت‌نام آزمون msrt از فردا ۳ تیر ماه آغاز می‌شود
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top